Knäck

Godmorgon :)

Idag ska jag ägna mej åt juliga saker som att baka och packa in julklappar :P....

Jag ska göra mitt favoritgodis knäck och behöver ett bra recept då min alltid blir mjuk och geggig :D....Dethär ser bra ut:

Knäck

Knäck (ca 70 st):

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1 dl skållad, hackad mandel

Tillagning på spisen:

1. Skålla och hacka mandeln. Placera ut knäckformarna på en plåt eller bricka.
2. Häll grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka utan lock på medelvärme i 15-30 min. För att kolla om knäcken är klar så gör man ett kulprov (se beskrivning här under)
3. Häll i den hackade mandeln. Fyll i smeten i knäckformarna. Använd gärna gräddförpackningen eller en ursköljd mjölkförpackning för att enkelt kunna hälla upp smeten i knäckformarna. Om smeten blir för seg innan du hunnit fylla formarna är det bara att värma upp smeten igen (enklast är att sätta in gräddförpackningen några sekunder i micron). Ställ knäcken att svalna i kylskåp eller på balkong. Förvara svalt i en burk med tätslutande lock. Lägg smörpapper mellan lagren så klibbar knäcken inte ihop.

Gör kulprov så här: Häll kallt vatten i en liten skål eller kopp. Droppa i lite av knäcksmeten. När du kan forma till en kula är smeten klar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0